23 Mart 2010 Salı

Haftanın konuğu, “Tatil için çalışanlar”ın yöneticilerinden biri: Kaan Karayal

Tatil Sepeti, 2004 yılında kurulmuş bir şirket; ancak oluşumu daha öncesine dayanıyor: yönetici ortaklardan biri Kaan Karayal’ın lise yıllarına. Galatasaray lisesi’nde okuyan Kaan Karayal arkadaşlarıyla birlikte Daltons’u kurarak ilk tatil organizasyonunu Uludağ’da gerçekleştirmiş. Her geçen yıl Daltons’un düzenlediği gezilere talep artmış ve Uludağ gezisini Akdeniz sahilleri de takip edince Daltons’un gezilerine katılan öğrencilerin sayısı bin kişiyi bulmuş. Öğrenciler arasında Daltons diye bilinen bu grup 2002 yılında DLT Tour adıyla iş camiasında boy göstermeye başlamış. O dönemlerde tatile gitmek için özellikle Harbiye’de konumlanan tur firmalarına gidip rezervasyon yaptırmak gerekiyormuş ve bu işlem zaman alıyormuş. Öğrencilerden gelen bireysel tur talepleri üzerine piyasadaki ihtiyacı fark eden DLT bin kişilik turlar yerine kişilere özel turlar da düzenlemeye başlamış ve böylece Tatil Sepeti’nin temelleri atılmış…

Yola üç ortak olarak çıkan DLT ekibi aralarına Amerika’da okuyan yazılımcı bir arkadaşlarını da alarak tatilsepeti.com’u kurmuşlar. Başlangıçta tur şirketlerini internette ortak bir platform üzerinde buluşturmaya ikna etmek konusunda çok sıkıntı yaşamışlar. Ancak öğrencilik yıllarındaki organizasyonlarıyla iyi ilişkileri kurdukları tur firmalarını ikna etmeyi başarmışlar. İlerleyen dönemlerde sitenin ziyaretçi sayısının giderek arttığını gören ve öncesinde üye olmayan tur firmaları tatilsepeti.com’da yer almak için başvurmaya başlamış.

Başlangıçta “internetin reklamı internette yapılır” düşüncesiyle düşük maliyetle diğer internet sitelerinde tatilsepeti.com’un tanıtımını yapmışlar. Özellikle internet reklamlarının satışı arttırır nitelikte olması ve müşteri üzerindeki etkilerinin daha kolay ölçülebilir olması ilk etapta gazete yerine interneti tercih etmelerinde iki önemli etken olmuş. İlerleyen dönemde ise marka bilinirliği adına gazete, dergi, TV gibi mecralarda da reklam verilmeye başlanmış. Tatil Sepeti’nin ilk hizmet verdiği dönemde internet üzerinden tatil planlamaya talep de Tatil Sepetinin piyasadaki rakiplerinin sayısı da azmış. Günümüzde ise hem internet üzerinden tatil planların sayısı çok yüksek bir orana sahip, hem de hızla rakip siteler kuruluyor.

Rekabet üstünlüğü sağlayabilmek adına müşteriye verdikleri değeri ön plana çıkartmayı ve müşteriye yeni ürünler sunmayı hedefliyorlar. Sitede yurt içi oteller, yurt içi turlar, Kıbrıs otelleri ve balayı seçeneklerinin yanı sıra bu sene eklenen yurt dışı seçeneğiyle de geniş bir yelpazede hizmet sunuluyor. Tatil Sepeti geçen yıl tüm uçak firmalarıyla yaptıkları anlaşma sonucunda uçak bileti konusunda da hizmetini geliştirmiş. Yurtdışında rakipleri olarak gördükleri Expedia ile geçen yıl yaptıkları anlaşma sayesinde Expedia’nın 99 tane ürünü için Türkçe hizmet veriliyor ve Türk Lirasına taksit imkanı sunuluyor. Ayrıca detaylı arama sekmesi sayesinde karşınıza gelen otel, oda özellikleri, aktiviteler vb kriterlerinden istediğiniz gibi filtreleme yaparak size en uygun oteli bulabiliyorsunuz. Üstelik sitede kriterlerinize uygun alternatifler arasında kıyaslama yapılarak en ucuz fiyat seçeneği karşınıza getiriliyor.

Tatil Sepeti A, B ya da C+ sınıfındaki grupları hedef müşterileri olarak belirlemiş durumda ve özellikle 5yıldızlı oteller sitede ön plana çıkartılıyor. Butik otelleri pek tercih etmemelerinin nedeni ise bu otellerle sistemli çalışmanın zor olması.

Tatil Sepeti’nin organizasyon yapısına bakacak olursak firmada Kaan Karayal finans ve kontrol departmanını yönetiyor, kuruculardan biri satış ve pazarlamanın diğeri ise yazılım departmanın başında görev alıyor. Şuanda firmada çalışan sayısı 100 ve bu 100 kişiden 40’ı çağrı merkezinde müşterilere yardımcı olmaya çalışıyor. Firmanın sıkıntı yaşadığı konu bilgi girişinin manuel yapılıyor olması. Siteden bir rezervasyon yapılması durumunda ilgili ekip acentenin sistemine giriş yapıyor ve bu durumda vakit kaybına neden oluyor. Siteden rezervasyon yapıldığı anda acentelerin sistemine de rezervasyon bilgisinin otomatik olarak aktarılmasını sağlayan bir sistem firmanın işlerini kolaylaştıracaktır.

Tatil Sepeti gelirlerinin bir kısmını ortak firmaların ve farklı sektörlerden firmaların reklamlarını yayınlayarak elde ediyor. Yurt içinde firmanın en büyük rakibi diğer tatil sitelerinin aksine çok sayıda yer verilen turizm ilanları nedeniyle gazeteler. Ancak internet kullanımının artması Tatil Sepeti’ne rekabet avantajı sağlıyor.

Sonuç olarak firmanın büyüme stratejileri üç ana noktada toplanıyor:

1) Ürün yelpazesini genişleterek büyüme
2) İnternet kullanımının genişlemesi sayesinde büyüme
3) Reklam bütçesi arttırılarak tanıtım yoluyla büyüme

Bakalım bu stratejiler gelecek dönemde de tatilsepeti.com’un rakipleri arasında sıyrılmasını sağlayabilecek mi?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder